Pharmacological management with the Zuspan method in pregnant women preeclampsia

Authors

  • Paula Santiago Martínez Facultad de Enfermería y Obstetricia Author
  • Vasti Lozano Ordaz División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • Renata Salcedo Sánchez División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • Paola González Sánchez División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • José Andrés Lima Flores División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • Catalina Intriago Ruiz División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • Laura Rodríguez Cruz División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author
  • Yunuen Itzel López Sandoval División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). Author

DOI:

https://doi.org/10.22201/fm.30617243e.2025.4.107

Keywords:

Clinical simulation; pharmacology; preeclampsia; Zuspan method; simulation education; student satisfaction, nursing simulation

Abstract

Introduction: Nursing teaching-learning, with high fidelity simulators, develops technical and non-technical skills . The simulation carried out by nursing students provides them with learning experiences very similar to real life. Theoretical pharmacological knowledge is crucial for nursing students in drug administration. In the LEO-UNAM plan, at the end of the 6th semester they must have knowledge to assess, prescribe and apply pharmacological therapy , the objective was to create a scenario, for the solution and to know the perception and impact on students of clinical transferability and realism on pharmacological management with the Zuspan method in pregnant women with preeclampsia. Material and methods: Administration of a Zuspan scheme (calculation, preparation and administration of magnesium sulfate impregnation and maintenance and Hydralazine) in a Mater Code, N=53, 6th semester students, in NOELLE simulator s575.100. Instruments: At the end, a 19-item instrument was applied, "student satisfaction with simulation experiences". Results: 70.44% fully agree that the scenario increased their confidence, improved their clinical competence and prepared them for the clinical environment, in the realism evaluation 28.94% said they agreed and 69.18% fully agreed that the scenario recreates the situation of a true critical care environment. Discussion: There is scientific evidence that supports the results obtained and shows a clear interest on the part of students in continuing their learning with simulators. Conclusions: Demonstrate transferability and clinical realism for the calculation, preparation and administration of the Zuspan scheme in preeclampsia. It has a positive impact to develop work in an interprofessional team such as in a Mater Code

Author Biographies

  • Vasti Lozano Ordaz , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    Dra. en C. Profesor de asignatura A en Procesos Bioquímicos y Farmacológicos - Farmacología Clínica y Farmacología Obstétrica en la Licenciatura de Enfermería y Obstetricia.  DEP. FENO-UNAM 

  • Renata Salcedo Sánchez, División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    M. en C. Bioquímicas. Profesora de asignatura A en Procesos Bioquímicos y Farmacológicos - Farmacología Clínica y Farmacología Obstétrica en la Licenciatura de Enfermería y Obstetricia. DEP. FENO-UNAM

  • Paola González Sánchez , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    Pasante de Servicio Social en la Licenciatura de Enfermería y Obstetricia adscrita al CECA. DEP. FENO-UNAM

  • José Andrés Lima Flores , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    Licenciado en Enfermería y Obstetricia .Profesor y facilitador en el Centro de Enseñanza Clínica Avanzada (CECA) en la Licenciatura de Enfermería y Obstetricia.  DEP. FENO-UNAM

  • Catalina Intriago Ruiz , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    M en C de Enfermería . Responsable del Centro de Enseñanza Clínica Avanzada.   

    1.  
  • Laura Rodríguez Cruz , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    M en C. de la Educación.  Responsable del CECA-Lab. Obstetricia. DEP. FENO-UNAM

  • Yunuen Itzel López Sandoval , División de Estudios Profesionales (DEP). Facultad de Enfermería y Obstetricia (FENO) Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM).

    Enfermera especialista perinatal. Profesara de asignatura, Cuidado integral a la mujer durante la gestación I y II. DEP. FENO-UNAM

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2025-06-30

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How to Cite

Pharmacological management with the Zuspan method in pregnant women preeclampsia. (2025). Revista De Simulación En Ciencias De La Salud FM UNAM, 4. https://doi.org/10.22201/fm.30617243e.2025.4.107